MASALAH PENDENGARAN
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh0YdYQw85UQ8q56gcBOr8o6FqK0YnlPAyzx7WcU2RO35AMs31peIblvQ3N2gk0Y_mYisijK37pdkd37x7QYZQLswtyBvoE80bCoqfL2y8q2DICWAGL-VYaeSMYcQ8l-2xMnBhV0L1_dyI/s400/99.jpg)
1. Mild
- Pendengaran adalah di antara 27 hingga 40 dB,
- Menghadapi masalah untuk mendengar bunyi yang perlahan atau jauh.
2. Moderate
- Pendengaran adalah di antara 41 hingga 70 dB,
- Hanya mampu mendengar bunyi setakat 1 hingga 1.5 meter daripadanya, - Seseorang yang ingin berkomunikasi perlu bercakap kuat,
- Pertuturan kanak-kanak ini mungkin tidak sempurna kerana pengalaman pendengaran yang terhad.
3. Severe
- Pendengaran adalah di antara 71 hingga 90 dB,
- Hanya mampu mendengar pada jarak antara sifar hingga 30.5 cm daripadanya,
- Menghadapi masalah dalam pertuturan,
- Bagi kanak-kanak yang pendengarannya lebih daripada 90 dB, kanak-kanak ini susah untuk mendengar,
walaupun bunyi itu kuat.
4. Contoh alat bantuan pendengaran
MASALAH PENGLIHATAN
1. Low Vision
- Cacat separuh atau kurang nampak,
- Penglihatan adalah bernisbah kepada 6/20 kaki daripada murid normal,
- Tidak dapat dibantu dengan cermin mata,
- Dapat dibantu dengan alat bantuan optikal yang lain seperti kanta pembesar atau cetakan besar.
- Penglihatan adalah bernisbah kepada 6/20 kaki daripada murid normal,
- Tidak dapat dibantu dengan cermin mata,
- Dapat dibantu dengan alat bantuan optikal yang lain seperti kanta pembesar atau cetakan besar.
2 Blind
- Tahap penglihatan adalah sifar ( tidak nampak ),
- Dapat dibantu dengan pengunaan Bermasalah Pembelajaran Braille.
- Tahap penglihatan adalah sifar ( tidak nampak ),
- Dapat dibantu dengan pengunaan Bermasalah Pembelajaran Braille.
3. Contoh alat bantuan penglihatan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan